سید محمود رسولی حسینی رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل ونقل یزد از توانائيها ضعفها و مشكلات صنعت حمل نقل استان با خبر نگاران صحبت نمود .
يزدفردا "تعدداد اعضا این انجمن به 53 عضو می رسد که سابقه فعالیت این صنعت در استان به 70 سال می رسد .
وي در مورد زمینه های فعالیت انجمن گفت : فعالیت های انجمن بر 4 محور ساماندهی ونظم بخشی به فعالیت های مرتبط به صنعت حمل ونقل ، دفاع از حقوق مشروع فعالین این حوزه در مجامع مختلف ، کمک به توسعه سرمایه گذاری در صنعت حمل ونقل و حفاظت از سرمایه گذاری موجود وتنظیم روابط بین مشتریان و عرضه کنندگان خدمات حمل ونقل واشاعه فرهنگ سالم کار استوار است .
ور در جواب سئوال" انجمن از چه حمایت هایی برخوردار است ؟ گفت :انجمن چون برخاسته از متن جامعه مدیران حمل ونقل است مشروعیت خود را در مرحله اول از حمایت های مادی و معنوی اعضا دریافت می کند که اولیا واقعی انجمن هستند ولیکن انجمن از حمایت دولتمردان استان بویژه سازمان حمل ونقل استان از بدو تاسیس ودر تمام مراحل شکل گیری برخوردار بوده است ایجاد تعامل سازنده بین طرفین و تبادل نظر برای رفع تنگناها و واگذاری برخی از وظایف دولت به انجمن جلوه هایی از حمایت هایی است که دولت از این تشکل کرده است که در واقع سرآغاز تحقق این سخن امام (ره) یعنی « واگذاری کار مردم به مردم » می باشد انجمن همچنان از حمایت های قانونی و عقلانی کانون عالی کار فرمایان حمل ونقل که با مدیریت مجرب وکارآزموده مهندس حاج حسین احمدی زاده هدایت می شود ، همواره برخوردار بوده است .
البته یکی از پروژه های بزرگی که انجمن سر منشا آن گردید ایجاد اولین پایانه بار خصوصی حمل کالا و سیمان در ضلع جنوبی شهر ودر ایتدای آزادراه یزد ومهریزاست که هم اکنون متولی اجرا آن شرکتی به همین نام است اختصاص زمین آن با مساعدت سازمان حمل ونقل و مسکن وشهر سازی اختصاص یافته است و یکی از ابتکارات ارزئده بخش خصوصی حمل ونقل است که متاسفانه گمنام مانده است از اولین اثرات آن ایجاد ایمنی در حمل ونقل جاده ای است که بسیاری از کامیون های حامل مصالح ساختمانی می توانند با تاسیس این پایانه از تردد در سطح شهر و یا اجبار به عزیمت به پایانه بار یزد خودداری نموده ضمن انکه تکمیل این پایانه بار می تواند موجب اشتغال مستقیم و غیر مستقیم بیش از 2500 نفر گردد دولت می تواند با حمایت از این پروژه به عنوان اولین پروژه بخش خصوصی در این حوزه موجب جلب سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه گردد با توجه به گستردگی روز افزون شهر و استقرار میدانهای صنعتی بیشتر در این ضلع شهر ووجود برخی از ناحیه های کشاورزی از دیر باز در این منطقه انتفاع قابل توجهی به نظم بخشی در این منطقه نیز خواهد رسید .حمایت های دولت در این طرح می تواند در قالب تسریع در ارائه امکانات لازم برای اجرای طرح فارغ از بوروکراسی رایج می باشد و همچنین اعطای تسهیلات کم بهره می تواند انجام این پروژه را به سرعت به سرانجام برساند البته بر خود فرض می داند از همیار ی مدیران سازمان حمل ونقل آقایا ن مهندس شهرام آدم نژاد و حیدری در سازمان مرکزی و مهندس میر حسینی که خود از سرداران جنگ و دلسوز به توسعه استان در این بخش است صمیمانه تشکر کنم که با دید باز ودور اندبشی راه را بر ایجاد این پایانه هموار کردند که امید است که این امر به دولتمردان استان وکشور تعمیم یابد .
رسولي در مورد موانع ومشکلات موجود اين سخش افزود :یکی از موانع اساسی ما عدم درک بخشی از بدنه دولت از نقش مثبت تشکل ها ونهادهای مردمی و ngo ها است متاسفانه عفلت از اینکه اینگونه تشکل ها می توانند بهترین انعکاس دهنده نظرات و مشکلات صنف باشند و راهکار مناسب برای رفع مشکلات خود ارائه نمایند می تواند فرصت های مناسب توسعه وتفکر وبرنامه ریزی را از دولت گرفته و آنرا در گیر مسائل وقت گیر می کند دولت باید به تشکل های صنفی اعتماد بیشتری بنماید و اطمینان داشته باشد که ساختار تغییر قدرت و جلوگیری از انحصار در تشکل ها قوی ومترقی است پس حرمت نهادن به نمایندگان بخش خصوصی این حوزه موجب اعتلا این صنعت خواهد شد .
مانع دیگر عدم پویایی قانون حمل ونقل است قانون حمل ونقل باید متناسب بازمان و شرایط فعلی بروز شود بویژه تعرفه ها و آئین نامه ها باید با در نظر گرفتن هردو دیدگاه منطقه ای وملی تنظیم گردد بطور مثال علیرغم اینکه حجم جابجایی کالا در استان ما بسیار کمتر از بنادر است در تقسیم منافع با بنادر یکسان دیده شده ایم ولی در حمایت های دولت از بخش حمل ونقلی هر گز اینطور نبوده ایم .
بجد باید حقوقدانها و قضات متخصص در زمینه حمل ونقل داشته باشیم که بتوانند بخوبی مسائل ومشکلات این بخش را لمس کرده و با توجه به آن به تدوین قوانین همت گماشته ویا تصمیم منصفانه بگیرند .
مشکل اساسی دیگری که داریم اصرار شهرداری به اخذ عوارض ده هزارریالی از هر بارنامه حمل کالا است به این امر درحالی اصرار می گردد که ما با استقرار در خارج از محدوده مصوب شهر یعنی پایانه بار از هیچ یک از خدمات شهری بهر ه نمی بریم حتی سرویس ایاب وذهاب شهری نداریم و علیرغم صدور رای های مشابه در دیوان عدالت اداری در مورد موجه نبودن اخذ اینگونه عوارض از واحد های نظیر ما ، باز مسئله تعقیب می شود .
نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم نوسازی ناوگان حمل ونقل در صور ت حمایت دولت در قالب تسهیلات زودبازده بنگاههای اشتغالزا می تواند شتاب بیشتری بگیرد علیرغم اینکه صنعت حمل ونقل شاهرگ اقتصاد هر کشور محسوب می گردد کمتر با تسهیلات دولت توسعه یافته است و بیشتر بر اساس سرمایه گذاریهای مردمی توسعه پیدا کرده است بنظر می رسد وقت آن رسیده است این نگاه باید عوض شود و دولت در جهت حمایت از سرمایه گذاریهای انجام شده باید گام بردارد .همینطور که می دانید پایانه بار یزد که از اولین پایانه های کشور بود بعد از سرمایه گذاری اولیه صرفأ به اتکا سرمایه شرکتهای فعال راه اندازی شد .
لذا مشکل کمبود کامیون در بعضی از فصول سال که جدأ موجب کندی روند حمل کالا می گردد می تواند با اعطای تسهیلات به بنگاههای حمل ونقل تا حد زیادی مرتفع شود .
رئيس انجمن صنفي شركتهاي حمل و نفل استان در مورد نظارت بر فعالیت اعضا و نحوه برخورد با تخلفات اعضا نيز افزود :انجمن همواره با تعامل و همفکری مثبت با انجمن رانندگان سعی در تعیین نرخ حمل ونقل مناسب داشته ودارد و نظارت های بعدی را بصورت بازرسی های غیر محسوس اعمال می نماید علاوه برآن مجری آئین نامه ها ودستورالعمل های ایمنی ناوپان حمل ونقلی می باشد همک اکنون بسیاری از وظایف دولت در حوزه تطبیق شرایط لازم برای ایمنی ناوگان توسط انجمن انجام می پذیرد ضمن انکه کمیسیون های مواد 12 و5 با حضور نمایندگان انجمن تشکیل می گردد و انجمن به منظور حفظ حیثیت و آبرو شغلی نسبت به تخلفات احتمالی با حساسیت و جدیت برخورد می نماید بطوریکه استان یزد بر اساس موجود مقام اول را در دارا بودن کمترین تخلفات اساسی در سطح کشور دارا ست .
در خاتمه لازم می داند ضمن تشکر از رسانه ها که همواره به دیدگاههای بخش خصوصی بها داده و در انعکاس بی غرضانه دیدگاه ایشان اهتمام ورزیده تاکید می نماید نگاه سخت افزاری صرف به مدیریت حمل ونقل به هیچ وجه کافی نیست مدیریت حمل ونقل نیازمند مدیریت ظریف و نرم افزاری است که متاسفانه این ظرائف دور از نظر تصمیم گیرندگان قرار می گیرد.
يزدفردا
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
دوشنبه 13,ژانویه,2025